Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Jesteś tutaj: Start / Logopeda

Logopeda

 

  Karina Trzaska-Pawłusiów - logopeda

 

Gabinet logopedy znajduje się w budynku A, w sali nr 30 na pierwszym piętrze.

 

Kiedy należy pójść z dzieckiem do logopedy?

Wizyta u logopedy jest niezbędna w przypadku, jeśli rodzic zauważy, że rozwój mowy dziecka jest nieprawidłowy, odstający od rówieśników, a także, kiedy dziecko nieprawidłowo wymawia pewne głoski. Korygowanie wad wymowy lub powodujących je wad zgryzu czy wad anatomicznych jest bardzo ważne, gdyż niewyleczone wady mogą utrudniać dziecku przyswajanie pisania i czytania.

Pamiętajmy jednak, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i drobne odstępstwa od normy nie muszą być powodem do niepokoju. Jednak pięciolatek niewymawiający [sz, ż, cz, dż] powinien zostać zbadany przez logopedę.

Wadą wymowy, z której dziecko nie wyrośnie, i którą trzeba korygować jest seplenienie, a w przypadku dzieci najczęściej jest to seplenienie międzyzębowe(chociaż zdarzają się także inne jego rodzaje). Polega ono na nieprawidłowym wymawianiu [s, z, c, dz], na wsuwaniu języka między zęby podczas ich artykulacji. Przyczyną tego problemu może być słabość mięśni języka, co koryguje się za pomocą ćwiczeń artykulacyjnych.

Częstą wadą wymową u dzieci jest ubezdźwięcznianie (czyli zamienianie [d] na [t], czy głoski [b] na [p]). O ile u trzylatka jest to zupełnie normalne, u starszego dziecka wymaga ćwiczeń z logopedą. Będą to ćwiczenia wzmacniające mięśnie języka i warg. Ważne jest także ćwiczenie słuchu fonematycznego i uczenie rozróżniania między spółgłoskami dźwięcznymi i bezdźwięcznymi.

 

 

 

Podsumowując, niezwłocznie udaj się do logopedy, gdy:

  • dziecko podczas artykulacji wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę; niestety, na każdym etapie wiekowym jest to wada, z tego się nie wyrasta! Im dłużej zwlekasz, tym bardziej wada się utrwala,
  • niepokoją Cię zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy lub masz wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy,
  • Twoja pociecha nawykowo mówi przez nos,
  • po ukończeniu 4 roku życia dziecko zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne: [d] na [t] (np. zamiast domek mówi tomek), [w] na [f] (zamiast woda mówi fota), [g] na [k] (zamiast gęś mówi kęś), [b] na [p] (zamiast buda mówi puta),
  • nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych (czyli a, o, u, e, i, y) pod koniec trzeciego roku życia.

 

Pamiętaj, że to jak dziecko mówi ma wpływ na jego umiejętności czytania i pisania!!

Zadbaj o właściwy rozwój dziecka – CZYTAJCIE!!! Umiejętność czytania ze zrozumieniem ma wpływ na wszystkie funkcje poznawcze dziecka, RODZICU nie wolno Ci tego zlekceważyć!!

Twórczyni metody krakowskiej i  wczesnej nauki czytania prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska w jednym z wywiadów następująco uzasadnia rolę umiejętności czytania u najmłodszych dzieci: „Dziecko, które czyta, ma poczucie że jest dobre. A najlepszą rzeczą, która pozwala osiągać sukcesy w życiu, jest przeświadczenie: „jestem dobry”. Dlatego często powtarzam rodzicom: nauczcie swoje dziecko czytać, a reszty ono samo się nauczy. Dziecko, które ma kłopoty z czytaniem, źle ocenia samo siebie i jest źle odbierane przez otoczenie – próbuje zwracać na siebie uwagę poprzez zachowania negatywne, czasem agresywne. Dziecko, które stale słyszy, że nie umie czytać, wycofuje się z aktywności w grupie rówieśników. Jeśli jest dodatkowo negatywnie oceniane przez rodzinę, istnieje u niego ryzyko pojawienia się poważnych zmian
w psychice, łącznie ze skłonnością do depresji, która może ujawnić się
w późniejszym wieku.”

Po wszelkie informacje związane z wczesną nauką czytania zapraszam do mnie oraz na stronę internetową:

http://www.sylaba.info/wczesna-nauka-czytania/

Znajdą tam Państwo wszelkie informacje, jak krok po kroku wprowadzać dziecko w świat czytania.

 

Jeżeli czujecie Państwo z jakiegoś powodu niepokój i szukacie pomocy dla swojego dziecka, być może będę umiała jej udzielić. Chętnie odpowiem na wszelkie pytania.

Zapraszam serdecznie!!

Karina Trzaska-Pawłusiów

 

 

 


Przejdź do góry